Vitkålsoppa med äpple och curry

SUPER God, Billig, Enkel, Mättande, Nyttig soppa. OTROLIG:D

Jag visste inte vad jag skulle fövänta mig av denna soppa men den överraskade mig med stormsteg. Otroligt god!!!

4 port.

Du behöver:
  • 1/2 vitkål
  • 1-2 gula lökar
  • 1-2 äpplen
  • smör
  • Drygt 1 liter vatten
  • 1 lagerblad
  • Curry
  • Salt & peppar
  • 1 grönsaksbuljongstärning

Skär ut den kraftiga stammen i mitten av vitkålen och hacka den i mindre bitar.
Skala och hacka lök och äpplen. Låt äpplebitarna vara hyffsat stora.
Fräs allt i lite smör och curry i en stor kastrull.
Häll i vatten, buljong, lagerblad och resten av kryddorna.
Smaka av.
Låt småkoka i minst 30 minuter. Gärna längre upp till en timma.
DONE!


Tips!
  • Om du har ont om tid ska du välja en annan soppa eftersom koktiden är minst på en halvtimme. Däremot är "ditt jobb" klart på 10 minuter:)
  • Om man inte vill ha soppan lika smakrik kan man hoppa över currykryddan.

Omdöme:
Hade kvar en halv vitkål efter en kålpudding och jag bestämmde mig för att prova på en kålsoppa helt spontant. Inte trodde jag att resultatet skulle bli SÅ GOTT!
Äpplena, currysmaken, löken och kålen går verkligen ihop och soppan är nästan ännu godare dagen efter då smakerna kommer fram ännu lite mer.
Soppan klarar nästan sig själv, allt du behöver göra är att hacka kålen och lite lök, sen när den kokar behöver du inte göra så mycket:)
Soppan mättar bra och är sjukt nyttig OCH billig!



Kommentera gärna vad Du tycker!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar