Gunillas "Mamas PotatoSoup"

Jag har fått inskickat ännu ett härligt gästrecept och denna gång är det en potatissoppa det handlar om.
Receptet kommer från min mammas barndomskompis i Roslagen.

Det är en väldigt smakrik soppa och den kräver att du ska vara hemma ett tag då den ska småputtra i ca 2 timmar. Eftersom den puttrar så länge blir smaken sååå god så om man har tid någon dag är den värd att prova på:)


4 port.

Du behöver:
  • 1 hel vitlök
  • 4 gula lökar
  • En generös skvätt olivolja
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1 burk hela tomater
  • 1/2 dl vetemjöl
  • 1 liter vatten
  • 2 morötter
  • Salt
  • Citronpeppar

Börja med att skala och hacka lök och vitlök. Fräs med olivoljan.
Skala och skär potatisar och morötter i bitar.
Häll i vattnet, tomaterna, buljongen, mjölet, potatisarna, morötterna och kryddorna tillsammans med den frästa löken.
Låt puttra i 90-120 minuter.
Rör om då och då och smaka av.
Ät och Njut!


Tips!
  • När din soppa ska småputtra är ett bra tips att ha lock på kastrullen och ha på väldigt låg värme, max 2. Detta brukar vara ett säkrare sätt att hålla en jämn puttring/kokning.
  • Servera med ost. UNDERBART:)


Omdöme:
Jag tyckte det var väldigt roligt att göra denna soppa, dels för att jag tyckte det lät väldigt konstigt med EN HEL vitlök och FYRA lökar och dels för att den skulle koka så länge. Jag har fått förklarat för mig att när man kokar soppan så länge så går löksmaken in i ett nytt stadium på något sätt och det gjorde den verkligen. Smakerna kom verkligen fram på ett gott och nytt sätt. Supergod och den kommer göras igen!!



Tack Gunilla för receptet!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar