Kronärtskocksoppa

Jag skulle kalla denna soppan en riktig delikates.
Man gör den på färska kronärtskockor och den passar perfekt när du vill imponera. Uttrycket "mindre är mer" tycker jag stämmer med denna soppa och jag tycker därför den passar bäst som en förrätt. På detta sätt kan man njuta mer av smakerna och den framställs mer exklusiv.

Denna soppa är den krångligaste jag gjort men den är även den roligaste jag gjort, dessutom blev den ju så himmmla god!!



Detta var första gången jag arbetade med kronärtskocka och jag hade väldigt svårt att förstå hur man skulle göra. Jag tänkte i alla fall göra mitt bästa på att förklara så bra som möjligt så att även ni som inte heller har arbetat med denna råvara förut ska lätt förstå hur man ska göra:)

Du behöver:
  • 2 kronärtskockor
  • 1 klyfta citron samt pressad citron
  • 1 lagerblad
  • 1 msk smör
  • 1 msk olivolja
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 hönsbuljongstärning
  • 2 dl grädde/matlagningsgrädde
  • Salt & peppar

Börja med att ta bort skaftet på dina kronärtskockor.
Koka upp vatten med lite salt i, lägg sedan i din citronlyfta, lagerbladet och kronärtskockorna.
Koka upp och låt sedan småputtra i ca 40 minuter, tills kronärtskockorna är såpass klara att bladen lätt lossnar.
Här börjar det jag tyckte var lite krångligt men även lite roligt (då jag aldrig gjort det förut).
Du ska nu alltså "klä av" kronärtskockorna, alltså plocka av bladen och sedan skrapa bort köttet som finns innanför bladen.
Du kan lägga fram en tallrik där du sammlar allt kött från kockorna.
Jag tycker det är enklast att använda en sked när jag skrapar av köttet:)
När alla blad är borta är själva kärnan kvar på kronärtskockorna. Denna kärna kan du skära i mindre bitar. Bladen som du skrapat kan du nu slänga!
Nu skalar du och hackar lök och vitlök.
Värm upp smör på hyffsat svag värme i en kastrull. När smöret är smällt häller du även i olivolja och sedan fräser du lök och vitlök.
Fräs på svag värme så att löken inte tar färg. Gör detta i ca 15 minuter tills löken är mjuk.
Efter 15 minuter häller du även i kronärtskockköttet och dem hackade delarna från kärnan. Låt fräsa med löken någon minut.
Nu ska du bilda själva soppan.
Häll i grädde, vatten och buljong. Koka upp och låt puttra några minuter. Smaka av med salt och peppar.
Mixa soppan slät och häll sedan tillbaka den i kastrullen och värm upp igen.
Smaka av med citronsaft och ifall det behövs mer salt eller peppar.
Låt stå på plattan och "nästan" småputtra ett tag till.

Nu kan du servera en underbart god soppa/delikates!!!



Tips!
  • När du väljer att göra denna soppa måste du har gott om tid! Den är inte rolig att göra om man är stressad och den behöver verkligen sin kärlek och omsorg.
  • Om du däremot inte är lika tålmodig som jag var idag kan man ju alltid korta tiden på fräset av löken samt att man inte låter soppan puutra lika länge.
  • Man kan även göra soppan på koncerverad kronärtskocka, då blir processen mycket enklare.
  • Citronsaften på slutet är för mig väldigt viktig, den får fram en fin syra på soppan så se till att du har citron hemma.

Omdöme:
Som sagt så är detta en väldigt rolig soppa att göra men även en soppa av den lite krångliga sorten. Den är dock värt allt sitt jobb!
Soppan känns väldigt "extra" på något vis, den har en underbar syra och den är len och fin. Jag tycker den kommer fram värdigt som en förrätt. Soppan tycker jag inte är så matig och jag skulle nog inte äta den som Lunch, (jag hade inte velat göra den till lunch heller:P).
Men som sagt om du vill imponera någon gång är denna förätt GIVEN!!!



Enjoy!!




5 kommentarer:

  1. låter jättegott, men hur mkt vatten skall man tillsätta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Vatten tillsätter man efter smak - vissa vill ha en tjockare soppa och vissa en tunnare :)

      Radera
  2. Ja hur mycket vatten??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Vatten tillsätter man efter smak - vissa vill ha en tjockare soppa och vissa en tunnare :)

      Radera
  3. Hej!
    Hur mycket vatten frågar även jag. Oavsett hur tjock man önskar soppan, hur mycket på ett ungefär? 1 liter, en halv?

    SvaraRadera