Sofias kompis Linsoppa med Spiskummin

Mitt första gästrecept som kommer ut här på bloggen är en Linsoppa med kummin.
Jag blev glatt överraskad över hur GOD soppan blev!!
Receptet kommer från en kompis kompis och nu är den alltså även tillgänglig för Er här på bloggen:D

Soppan är otroligt Enkel och Snabb att göra och den Mättar superbra.



Du behöver:
  • 1/2-1 paket röda linser
  • 4 morötter
  • 1 gul lök
  • smör
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl mjölk
  • Vatten (så mycket som behövs)
  • Rikligt med spiskummin
  • 1 grönsaksbuljongstärning
  • Salt och peppar

Börja med att skala och hacka lök och morötter. Fräs i smör i en kastrull.
Häll i matlagningsgrädde, mjölk, vatten, buljong, kryddor och linser.
Småkoka i 5-10 minuter. Smaka av.
KLART!!


Tips:
  • Ta mängd linser efter egen smak.
  • Var inte rädd att krydda på rikligt med spiskummin.
  • SUPERGOTT med en klick av creme fraiche blandat med lite sweet chili.

Omdöme:
Mycket god soppa! Klicken creme fraiche/sweeet chili passade utmärkt. Jag lagade soppan på kvällen när jag inte visste vad jag skulle göra till middag och när jag var väldigt hungrig. Soppan blev klar fortare än kvickt och min mage blev snabbt mycket gladare. Detta är även en soppa du kan bjuda dina vegetariska vänner på:)



Tack så mycket Sofia och din kompis!!




3 kommentarer:

  1. Hej Evelyn! Va kul att du gillade soppan :) När jag gör den är det alltid med spiskummin, men jag gissar att det var det du hade i . har några till soppor på lager som jag brukar göra om du är nyfiken.

    Jag gjorde precis ett storkok med din curry och vitkålssoppa. såå galet gott !! ska äta den hela veckan. tack för att du skriver den här bloggen kommer vara en trogen läsare från och med nu.

    Kram
    Judith "kompisens kompis"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Judith:)
      Va roligt att du gillade kålsoppan och att du gillar min blogg:D,
      Det är alltid välkommet med sopprecept hit till bloggen! Om du har något speciellt gott recept tycker jag att du skickar den till soupurself@hotmail.com

      Ser fram emot detta!!

      Kram!

      Radera
  2. God soppa! Har just ätit den till lunch tillsammans med min son :). Tack för tipset!

    SvaraRadera