Himmelsk Laxsoppa

Det tar alltid emot att påstå att något är bäst eller godast. Men jag undrar om inte denna soppa är just detta.
Min laxsoppa har jag lagat med inspiration från flera olika recept och den blev verkligen HIMMELSK!

Jag bjöd min farmor och farfar på lunch och jag skulle säga att det är en väldigt passande bjudrätt.
Den är absolut inte svår att laga men den har ändå lite fler ingredienser än en del andra soppor. 
Soppan är Mättande och otroligt God!


Himmelsk Laxsoppa








Du behöver:                                                                    4-5 port

  • 500 g lax (jag använde mig av färsk)
  • Själva skaftet på en hel purjolök
  • 1/2 röd paprika
  • 2 stora morötter
  • 3 medelstora potatisar
  • lite vitt vin
  • 2 fiskbuljongstärningar
  • ca 1/2 msk curry
  • 2 dl creme fraiche
  • 1/2 citron
  • en näve hackad färsk dill
  • 150-200 g räkor (jag använde räkor i lage)

Börja med att förbereda!
Skala och tärna potatisar och morötter, lägg åt sidan.
Skär upp lax i kuber.
Strimla purjolök och paprika. Fräs i smör.
När purjolöken börjar bli mjuk tillsätter du potatisarna och morötterna. Blanda och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt ca 1 dl vitt vin.
Häll i vatten så det täcker grönsakerna. Smula ner buljongen och krydda med curryn. Låt små puttra ca 10 min.
Smaka av en potatis och en morot så dem är "al dente".
Tillsätt laxen, creme fraiche och pressa i citronsaften. Smaka av med salt.
Låt koka upp och låt sedan soppan stå och sjuda några minuter.
Rör försiktigt ner räkor och dill.

Ready To Impresse!


Tips!
  • Smaka av ifall du behöver mer curry
  • Servera med baguetter från ugn. Jag delade mina baguetter och bredde på vitlökssmör (Blanda smör och pressad vitlök). Supergott till!

Omdöme:
Min allra första laxsoppa! Först när jag läste olika laxsopp recept blev jag inte imponerad. Jag hittade inget jag fall pladask för och blev därför inte så motiverad. 
Jag bestämde mig ändå för att hitta på något kul och OJ va GOD den blev!
Det syrliga från citronsaften och curryn blev en underbar bas. Laxen passade utmärkt till och pricken över I:t blev räkorna och dillen. Soppan ser väldigt festlig ut och mättar också väldigt bra. Både min farmor och farfar blev mer än nöjda och jag med för den delen. Lite dyrare än vissa andra soppor eftersom det är lite mer ingredienser. Lite mer av en lyxsoppa:)

TRY IT!!!



Enjoy!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar